Poezia lui Eminescu este în primul rând un spectacol cosmic. V.Streinu
ORIZONTAL : 1) Celebra elegie eminesciană (publicată la 1 septembrie 1876) începe cu invocarea Lunei, regina nopţii... – Starea de melancolie a poetului, transpusă într-o foarte sugestivă imagine: Căci răguşit, tomnatec, vrăjeşte... un înger. 2) Biserica, pivotul întregii alegorii, susţine, prin decorul ei, starea de spirit a poetului: Năuntrul ei pe stâlpii-i, păreţi, iconostas, / ... conture triste şi umbre au rămas – Poetul ca demiurg. 3) Un vers pe care (ca şi pe altele) îl ştie oricine: Părea că printre... s-a fost deschis o poartă – Om politic malaesian (n. 1922) – În plen! 4) Rugăciune la musulmani – Reverie, ce atinge apogeul spre finalul poeziei: Ca şi când n-ar fi viaţa-mi, ca şi când n-aş fi fost – Zaraf din comedia Iorgu de la Sadagura, de V. Alecsandri. 5) Pseudonim al lui Ion Heliade Rădulescu – Agenţie de presă ungurească – Fire de urzeală. 6) Tip de satelit canadian – Dimitrie Bolintineanu – Astrul nopţii pe care autorul îl identifică cu iubita dispărută. 7) Încă o nepereche invocare a Selenei: ... adorat şi dulce al nopţilor monarc! – Din aceeaşi descriere a bisericii, aliniată stprii sufleteşti a nefericitului amant rămas să-şi plângă, pe pământ, tristeţea: Şi prin... sparte, prin uşi ţiuie vântul (sing.). 8) Bolta cerească e văzută, în poem, ca un mausoleu Prin care trece... regina nopţii – În mausoleu-ţi mândru, ... cercurilor arc – Bluze din portul naţional. 9) Lamento la dispariţia iluziilor tinereţii: Drept preot toarce-un greier un gând fin şi... / Drept dascăl toacă cariul sub învechitul mur – Mur. 10) Insuliţă în Marea Baltică – Alfred Alessandrescu – Îndemânatici. 11) Nefiinţă – Cuvânt. 12) Interogaţie, precum cea exprimată prin versul: Cine-i acel ce-mi spune povestea pe de rost – În rate!
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
||||||||||||
5
|
||||||||||||
6
|
||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
|
||||||||||||
9
|
||||||||||||
10
|
||||||||||||
11
|
||||||||||||
12
|
VERTICAL: 1) Pe inima-mi pustie zadarnic... –mi ţiu, / Ea bate ca şi cariul încet într-un sicriu – A cunoaşte foarte bine. 2) Dezgustat de viaţă, poetul pare să renunţe la tot: În van mai caut lumea-mi în... creier – Categorie gramaticală. 3) Când trece, pe lângă clopotniţă, străveziul demon: De-auzi din ea un vaiet, un... de jale– ... în întinderi stă lumea-n promoroacă(masc.). 4) Neobişnuit, excepţional – Început de fabulaţie! – Nota Redacţiei (abr.). 5) Ienăchiţă Văcărescu – Dar... ale vieţii valuri... al furtunii pas / Abia conture triste şi umbre-au mai rămas – Vetre folclorice. 6) Ghimpe – Ce sate şi câmpie c-un luciu văl... 7) Cine-i acel ce-mi spune povestea pe de... – Editura pentru Literatură Universală (siglă) – Tudor Arghezi. 8) Pielea obrazului – Refren din cântecele populare olteneşti – Localitate daneză. 9) Suferinţe (fig.) – Din nou biserica, unde (ca şi prin sufletul pustiit al eroului) prin... ţiuie vântul – Cuvânt de mirare. 10) Ionel Teodoreanu – O imagine a oarbei fatalităţi: Şi... singur cu strâmbe cruci veghează(neart.). 11)Văzduhul scânteiază şi cu unse cu var / Lucesc ziduri, ruine pe câmpul... – Paharnic din drama Apus de soare de Barbu Delavrancea. 12) Revenim la primele două versuri ale elegiei, de o unică plasticitate în literele române: Părea că printre nouri s-a fost deschis o poartă / Prin care... albă regina nopţii moartă – Metal dominant în poetica eminesciană; în Melancolie, el este învestit cu harul luminiscenţei în noapte.
Dicţionar: ONN, ASR, ITIC, IIR, MTI, ITE, AGG, FAB, RAER.
Parea ca printre nouri s-a fost deschis o poarta, Prin care trece alba regina noptii moarta. O, dormi, o, dormi în pace printre faclii o mie Si în mormânt albastru si-n pânze argintie, În mausoleu-ti mândru, al cerurilor arc, Tu adorat si dulce al noptilor monarc! Bogata în întinderi sta lumea-n promoroaca, Ce sate si câmpie c-un luciu val îmbraca; Vazduhul scânteiaza si ca unse cu var Lucesc zidiri, ruine pe câmpul solitar. Si tintirimul singur cu strâmbe cruci vegheaza, O cucuvaie sura pe una se aseaza, Clopotnita trosneste, în stâlpi izbeste toaca, Si straveziul demon prin aer când sa treaca, Atinge-ncet arama cu zimtii-aripei sale De-auzi din ea un vaier, un aiurit de jale. Biserica-n ruina Sta cuvioasa, trista, pustie si batrâna, Si prin ferestre sparte, prin usi tiuie vântul - Se pare ca vrajeste si ca-i auzi cuvântul - Nauntrul ei pe stâlpii-i, pereti, iconostas, Abia conture triste si umbre au ramas; Drept preot toarce-un greier un gând fin si obscur, Drept dascal toaca cariul sub învechitul mur. |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Credinta zugraveste icoanele-n biserici - Si-n sufletu-mi pusese povestile-i feerici, Dar de-ale vietii valuri, de al furtunii pas Abia conture triste si umbre-au mai ramas. În van mai caut lumea-mi în obositul creier, Caci ragusit, tomnatec, vrajeste trist un greier; Pe inima-mi pustie zadarnic mâna-mi tiu, Ea bate ca si cariul încet într-un sicriu. Si când gândesc la viata-mi, îmi pare ca ea cura Încet repovestita de o straina gura, Ca si când n-ar fi viata-mi, ca si când n-as fi fost. Cine-i acel ce-mi spune povestea pe de rost De-mi tin la el urechea - si râd de câte-ascult Ca de dureri straine?... Parc-am murit de mult. |
Poemul
"Melancolie" apare la 1 septembrie 1876, in "Convorbiri
literare", fiind "unul dintre cele mai bogate in substanta lirica si
unul dintre cele mai miscatoare pe care le-a compus Eminescu" (Alain
Guillermou). Sub semnul astrului dominant al noptii, meditatia romantica
eminesciana dobandeste cele mai mari profunzimi ale gandului si ale viziunii
poetice. E cunoscuta invocatia lunii din "Scrisoarea I", care
deschide spatiul visarii si faciliteaza marile viziuni cosmogonice si
apocaliptice asupra universului. Luna este, in acest poem, "stapan-a
noptii", cunoscatoare a marilor mistere ale lumii de la nasterea
cosmosului, un depozitar al memoriei remanente, obiect de atractie pentru
poetul romantic prin forta sa magica de atractie.
In
"Melancolie", intr-o viziune mai pesimista, luna apare intr-o
ipostaza mai putin obisnuita, "moarta", semn al dereglarii mecanicii
cosmice, cu urmari pustiitoare asupra lumii terestre si, in continuare, prin
reverberatie lirica, asupra lumii interioare a poetului. Poezia are un incipit
maiestuos, de o solemnitate funerara, intr-o atmosfera feerica, ce sugereaza un
ritual cosmic plin de grandoare: "Parea ca printre nouri s-a fost deschis
o poarta,/ Prin care trece alba regina noptii moarta." Invocatia poetului
ia aspect de litanie cosmica, situata, ca tonalitate, intre lamentatie si
infiorare profunda in fata unei procesualitati marete: "O, dormi, o, dormi
in pace printre faclii o mie/ Si in mormant albastru si-n panze argintie,/ in
mausoleu-ti mandru, al cerurilor arc,/ Tu adorat si dulce al noptilor
monarc!" Cadenta solemna a versurilor, constructiile perifrastice,
apozitiile, vocativele si imperativele dezvaluie o traire lirica intensa in
fata unei imagini neobisnuite, cosmosul ca "mormant albastru", mausoleu,
racla a intregii lumi, in care, in chip mitic, primul locatar este insusi
"al noptilor monarc".
Oglindit
intr-un astfel de mormant cosmic, pamantul inregistreaza, intr-o imagine
lugubra, trecerea devastatoare a timpului: "Bogata in intinderi sta lumea-n
promoroaca,/ Ce sate si campie c-un luciu val imbraca;/ Vazduhul scanteiaza si
ca unse cu var/ Lucesc zidiri, ruine pe campul solitar." Ca tema cu
predilectie romantica, ruinele intorc privirea spre timpurile trecute, atentia
poetului zabovind asupra bisericii, simbol al spiritului etern, loc sacru,
supus ele insusi destramarii si deriziunii: "Si tintirimul singur cu
strambe cruci vegheaza,/ O cucuvaie sura pe una se aseaza,/ Clopotnita
trosneste, in stalpi izbeste toaca,/ Si straveziul demon prin aer cand sa
treaca,/ Atinge-ncet arama cu zimtii-aripei sale,/ De-auzi din ea un vaier, un
aiurit de jale." Demonul ce patrunde in biserica in chip de profanare,
instapanindu-se asupra locasului sfant, trezeste fortele primare ale naturii,
ca duhuri ale noptii, care scot un zgomot sinistru: "Biserica-n ruina/ Sta
cuvioasa, trista, pustie si batrana,/ Si prin ferestre sparte, prin usi tiuie
vantul -/ Se pare ca vrajeste si ca-i auzi cuvantul -/ Nauntrul ei pe
stalpii-i, pareti, iconostas,/ Abia conture triste si umbre au ramas;/ Drept
preot toarce-un greier un gand fin si obscur,/ Drept dascal toaca cariul sub
invechitul mur." Lumea maruntelor vietuitoare, ca martori ai degradarii
lumii, se dezvaluie prin aceasta privire in detaliu, chiar in miezul lucrurilor,
imaginea fiind apropiata cadru cu cadru, intr-o suita de substituenti cu valoare de simbol.
Peste tot, in plan terestru, se observa urme ale crepusculului, ruinele
trecutului, biserica aflata intr-o stare de degradare accentuata, devenita loc
de refugiu pentru mici vietuitoare, cariul si greierele. Biserica este
"trista, pustie si batrana", simbol al degradarii accentuate a lumii,
al lipsei de insemnatate a zidirilor pamantesti in fata timpului neiertator.
Peisajul
dezolant al lumii in ruina se reverbereaza, prin meditatie trista, asupra
sufletului poetului in partea a doua a fragmentului: "Credinta zugraveste
icoanele-n biserici-/ Si-n sufletu-mi pusese povestile-i feerici,/ Dar de-ale
vietii valuri, de al furtunii pas/ Abia contururi triste si umbre-au mai ramas."
Lumea, supusa degradarii inevitabile in fata timpului, isi pierde pentru ,poet
identitatea, el repetand, in propria lume interioara, moartea peisajului din
plan terestru si cosmic; trupul insusi devine sicriu pentru un suflet
instrainat: "In van mai caut lumea-mi in obositul creier,/ Caci ragusit,
tomnatec, vrajeste trist un greier:/ Pe inima-mi pustie zadarnic mana-mi tiu,/
Ea bate ca si cariul incet intr-un sicriu./ Si cand gandesc la viata-mi, imi
pare ca ea cura/ incet repovestita de o straina gura,/ Ca si cand n-ar fi
viata-mi, ca si cand n-as fi fost./ Cine-i acel ce-mi spune povestea pe de
rost/ De-mi tin la el urechea - si rad de cate-ascult/ Ca de dureri straine?...
Parc-am murit de mult." Viata devine vis, "incet repovestita de o
straina gura", calauzita de puteri necunoscute, misterioase, de stranii
premonitori ai evenimentelor destinului.
Atitudinea
reflexiva a poetului surprinde, in sens pesimist, un ciclu temporal in viata
universului. Circularitatea eterna a anilor creeaza impresia de stante
temporale, in care tot ce misca pe pamant, oameni sau insecte, se supun
acelorasi sincope in curgerea vremii, cu efecte devastatoare. Peisajul
campestru, cu biserica in ruina si cimitirul cu "strambe cruci",
imagine ! rasturnata a mausoleului cosmic al lunii, are semnificatii profunde
in descrierea pustiului lasat in urma de zeul Cronos, a felului in care patina
timpului se intipareste in formele materiale. Senzatia de privire dinspre
viitor spre trecut releva acelasi efect asupra poetului: "Parca-am murit
de mult.", viata desprizandu-se, din aceasta perspectiva, ca o entitate
aparte, separata de a fiintei, ca o proiectie a unui caier atemporal cu
dimensiuni multiple intr-un caz particular de linearitate a vietii, cu inceput
si inevitabil sfarsit.
Teme si motive ale poeziei "Melancolie"
Tema selenismului potentator al magiei, al vremurilor de invocare a fortelor, inmagazinate in lucrurile sacre, cum este cazul bisericii. Luna nu mai este un astru olimpian; ea isi refuza rolul de martor al timpurilor trecute, pregatindu-se pentru apus. Spanzurata pe cer de milenii, se pregateste de somn, reiterand mitul biblic potrivit caruia Dumnezeu se odihneste in a saptea zi. Disparitia lunii sugereaza o abolire a temporalismului greoi, pentru ca este asociata cu inregistrarea evenimentelor lumii, iar lipsa ei sugereaza patriei de dincolo de lume, care pot reda, ca in cazul unei carti, aparentele trecutului si viitorului. in alte poezii, luna isi face disparitia in valurile marii: "Cum luna melancolica si palida dispare/ in instelata mare!". Aici disparitia se regizeaza prin tragerea cortinei, "in mormant albastru".
Teme si motive ale poeziei "Melancolie"
Tema selenismului potentator al magiei, al vremurilor de invocare a fortelor, inmagazinate in lucrurile sacre, cum este cazul bisericii. Luna nu mai este un astru olimpian; ea isi refuza rolul de martor al timpurilor trecute, pregatindu-se pentru apus. Spanzurata pe cer de milenii, se pregateste de somn, reiterand mitul biblic potrivit caruia Dumnezeu se odihneste in a saptea zi. Disparitia lunii sugereaza o abolire a temporalismului greoi, pentru ca este asociata cu inregistrarea evenimentelor lumii, iar lipsa ei sugereaza patriei de dincolo de lume, care pot reda, ca in cazul unei carti, aparentele trecutului si viitorului. in alte poezii, luna isi face disparitia in valurile marii: "Cum luna melancolica si palida dispare/ in instelata mare!". Aici disparitia se regizeaza prin tragerea cortinei, "in mormant albastru".
Motivul
ruinelor: biserica exprima, in aparenta ei liniste, forte transcendente,
modificand destinul poetului, deschizandu-i o alta perspectiva asupra evenimentelor.
Simbolistica
mirilor vietuitoare, reprezentate de greiere, de cariul care isi desavarseste
incet opera distructiva, si de cucuvea, paznic al noptilor nesfarsite.
Greierele are un rol aparte in structura generala a poeziei, simbolistica
acestei insecte fiind complexa, relevata si in "Dictionarul de
simboluri" al lui Jean Chevalier si Alain Gheerbrant: "Greierul care
isi depune ouale sub pamant, care traieste in acest mediu si care apoi iese la
suprafata pentru a se transforma in imago (forma definitiva a insectei devenita
apta pentru reproducere), reprezenta pentru chinezi triplul simbol al vietii,
mortii si invierii. Prezenta sa in case era considerata a fi o promisiune de
fericire. Aceeasi credinta poate fi intalnita si in cadrul civilizatiilor mediteraneene.
Originalitatea chinezilor ramane insa evidenta prin faptul ca acestia cresteau
greieri cantatori, pe care ii tineau in niste mici colivii de aur sau in niste
simple cutii. Ei mergeau chiar pana la a organiza lupte intre greieri."
Melancolia,
stare de spirit dominanta, vazuta ca o modalitate de introspectie, de sondare a
visului, a destinului. Melancolia, sentimentul romantic cel mai des intalnit,
se explica prin faptul ca impresia generala este de timp trecut, de vreme ce
inceteaza sa-si mai desfasoare caierul temporal, pentru ca se apropie de
sfarsit. Poetul ii reconstituie partile pierdute dintr-un "off atemporal,
privind din afara ceea ce se intampla, cu un ochi neutru, fara a se interfera
in aparenta generala a spatiului.
Solutia careului: Mai am un singur dor
1
E
|
2
L
|
3
E
|
4
G
|
5
I
|
6
I
|
7
|
8
S
|
9
E
|
10
N
|
11
I
|
12
N
|
2
P
|
U
|
R
|
M
|
O
|
R
|
L
|
I
|
N
|
I
|
||
3
I
|
N
|
C
|
E
|
R
|
E
|
R
|
E
|
E
|
M
|
||
4
T
|
A
|
L
|
A
|
N
|
G
|
A
|
M
|
A
|
R
|
E
|
|
5
E
|
U
|
R
|
S
|
A
|
C
|
E
|
R
|
T
|
|||
6
T
|
E
|
M
|
E
|
I
|
C
|
A
|
N
|
T
|
M
|
||
7
|
C
|
E
|
U
|
P
|
L
|
T
|
A
|
R
|
I
|
||
8
C
|
O
|
S
|
S
|
O
|
A
|
R
|
E
|
E
|
O
|
||
9
L
|
U
|
C
|
E
|
F
|
E
|
R
|
I
|
R
|
T
|
R
|
|
10
I
|
R
|
R
|
A
|
Z
|
A
|
D
|
U
|
R
|
I
|
||
11
P
|
I
|
R
|
O
|
N
|
I
|
B
|
O
|
G
|
A
|
T
|
|
12
A
|
L
|
I
|
T
|
E
|
R
|
E
|
A
|
S
|
A
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu